KALAM PEMUDA

:: SYAWAL ::
Penyelaras Pemuda PAS Dun Paka mengucapkan Salam EidulFitri..Mudah-mudahan Ibadat Puasa Ramadhan Yang Dilakukan, Akan Menjadi Pemangkin dan Penjana Semangat JIHAD Fi Sabilillah Dalam PRU 13 Nanti..Maaf Zahir Batin..Orang Mude Geng Kite..Takbir !!!

WAJIB

LOGO PEMUDA

GALERI PEMUDA

KOPITIAM

PENGAJARAN DARI PEPERANGAN BADAR

Posted by Pemuda PAS Paka 16 September 2009




Pengajaran Dari Peperangan Badar


Peperangan Badar telah memperlihatkan secara praktikal keteguhan iman para sahabat RA, satu tanzim yang sangat baik dan jihad yang penuh pengorbanan. Banyak pengajaran yang boleh diambil dari perang tersebut. Antaranya ialah:

1. Kepimpinan Bijaksana

Rasulullah SAW menjadi contoh terbaik sebagai pemimpin untuk diikuti oleh pemimpin negara sekarang. Dalam Perang Badar baginda sendiri berada di tengah-tengah medan memberi arahan dan menyuntikkan semangat kepada tentera-tentera Islam. Sedangkan kebanyakan Panglima Tentera zaman sekarang memberi arahan di dalam bilik berhawa dingin di luar medan.

2. Tanggungjawab Bersama

Rasulullah SAW bersama-sama para sahabat berpenat lelah di medan perang. Baginda bergilir-gilir menunggang kenderaan dengan Ali dan Mirsad walaupun diberi peluang untuk mendapat lebih selesa di atas kenderaan. Pemimpin yang tidak membesarkan diri akan disenangi oleh pengikut-pengikutnya.

3. Pengorbanan Yang Tinggi

Para sahabat berjuang dengan penuh keimanan dan pengorbanan yang tinggi. Semua tugas dilaksanakan dengan ikhlas dan berlumba-lumba mengerjakan amal soleh tanpa terasa dipaksa. Perjuangan yang disertai keikhlasan akan mendapat pertolongan Allah SWT.

4. Sifat Tegas

Dalam keadaan perang yang memerlukan ketegasan, tetapi Rasulullah SAW tetap tegas dan berlemah lembut dengan pengikutnya. Keadaan ini menyebabkan wujud rasa sayang yang jitu dikalangan sahabat dan tidak melarikan diri bila diperintah. Pemimpin harus berlemah-lembut dengan orang-orang di bawah pimpinannya.

5. Perancangan Berstrategi

Peperangan adalah kepintaran menundukkan musuh. Tektik dan perancangan yang berstrategi hendaklah digunakan dalam menghadapi musuh. Organisasi yang kemas dan perancangan strategi yang teratur membantu kemenangan umat Islam, terutamanya di medan perang.

Perang Badar yang berlaku dalam bulan Ramadan memberi kekuatan kepada umat Islam meskipun mereka berpuasa. Ibadat puasa menjana iman dan semangat mereka untuk berjuang dan berkorban ke tahap yang maksima. Perjuangan yang bertolak dari keikhlasan, kepatuhan kepada pemimpin dan perancangan strategi yang berkesan telah membuka pintu pertolongan Allah SWT dan seterusnya meraih kemenangan di medan perang.

0 comments

BUKU JINGGA : KLIK !