KALAM PEMUDA

:: SYAWAL ::
Penyelaras Pemuda PAS Dun Paka mengucapkan Salam EidulFitri..Mudah-mudahan Ibadat Puasa Ramadhan Yang Dilakukan, Akan Menjadi Pemangkin dan Penjana Semangat JIHAD Fi Sabilillah Dalam PRU 13 Nanti..Maaf Zahir Batin..Orang Mude Geng Kite..Takbir !!!

WAJIB

LOGO PEMUDA

GALERI PEMUDA

KOPITIAM

PEMUDA-PEMUDI DI AWAL DAKWAH ISLAM

Posted by Pemuda PAS Paka 09 December 2009


Pemuda-Pemudi Di Awal Dakwah Islam


Nabi Muhammad SAW ketika diangkat menjadi Rasul ketika berumur 40 tahun. Pengikut baginda yang merupakan generasi pertama, kebanyakkan merupakan golongan pemuda-pemudi malahan ada yang masih kanak-kanak. Mereka dibina oleh Rasulullah SAW setiap hari di Darul Arqam.

Di antaranya adalah Ali bin Abi Talib dan Zubair bin Awwam, yang paling muda, kedua-duanya berumur 8 tahun, Talhah bin Ubaidillah (11 tahun), al-Arqam bin Abi Arqam (12 tahun), Abdullah bin Mas'ud (14 tahun), yang akhirnya menjadi salah seorang ahli tafsir terkemuka, Saad bin Abi Waqas (17 tahun), yang kemudiannya menjadi panglima perang al-Qhadhisiah melawan kuasa besar Persia, Jaafar bin Abi Talib (18 tahun), Zaid bin Harithah (20 tahun), Mus'ab bin Umair (24 tahun), Umar al-Khattab (26 tahun), Abu Bakar as-Siddiq (37 tahun), Hamzah bin Abdul Mutallib (42 tahun), Ubaidah bin al-Harith yang paling tua di antara para sahabat yang berusia 50 tahun.

Dan masih terdapat puluhan ribu pemuda pemudi lain yang terlibat aktif dalam dakwah menegakkan panji-panji Islam di masa hidup Rasulullah SAW. Umumnya mereka adalah pemuda-pemudi, bahkan remaja yang baru meningkat dewasa. Dan tidak sedikit di antara mereka telah berperanan penting di usia mudanya.

Usamah bin Zaid ketika berusia 18 tahun, diangkat Nabi SAW sebagai komanden pasukan Islam ketika menyerbu Syam. Padahal di antara pasukan Islam masih terdapat sahabat-sahabat seperti Abu Bakar as-Siddiq, Umar al-Khattab yang lebih tua darinya.

Begitu juga Abdullah bin Umar, jiwa perjuangan Islam telah menguasai sejak berumur 13 tahun. Suatu ketika Rasulullah SAW menyiapkan pasukan untuk perang Badar, datang kepada Rasulullah SAW 2 remaja Islam, Abdullah ibnu Umar dan al-Baraq meminta agar diterima sebagai anggota pasukan Islam tetapi Rasulullah SAW menolak kerana mereka masih kanak-kanak. Tahun berikutnya menjelang perang Uhud, mereka datang sekali lagi kepada Rasulullah SAW untuk tujuan yang sama. Hanya al-Baraq yang diterima. Pada perang al-Ahzab barulah Ibnu Umar diterima sebagai anggota tentera pasukan Islam (Sohih al-Bukhari).

Banyak juga di kalangan pemudi yang menjadi teras dalam perjuangan di peringkat awal dakwah Rasulullah SAW seperti Siti Khadijah binti al-Khuwailid, Siti Aisyah binti Abu Bakar-Isteri Nabi Muhammad SAW, Fatimah, Sumayyah binti Khayyat, dan ramai lagi.

Pemuda-pemudi gagah berani, yang hidupnya semata-mata hanya bagi kejayaan dan kemulian Islam dan pemuda-pemudi seperti itulah yang sanggup memikul beban dakwah dan bersedia bekorban menghadapi pelbagai ujian dan seksaan dengan penuh kesabaran. Mereka mendapat kebaikan, keampunan dari Allah taala dan Syurga yang tak terkira nikmatnya. Mereka itulah yang disebut sebagai orang-orang Muflih (beruntung).

"Tetapi Rasulullah SAW dan orang-orang yang beriman bersamanya, mereka berjihad dengan harta dan diri mereka. Dan mereka itulah orang yang memperolehi bermacam-macam kebaikan dan mereka itulah orang-orang yang beruntung". (at-Taubah:88).

0 comments

BUKU JINGGA : KLIK !