KALAM PEMUDA

:: SYAWAL ::
Penyelaras Pemuda PAS Dun Paka mengucapkan Salam EidulFitri..Mudah-mudahan Ibadat Puasa Ramadhan Yang Dilakukan, Akan Menjadi Pemangkin dan Penjana Semangat JIHAD Fi Sabilillah Dalam PRU 13 Nanti..Maaf Zahir Batin..Orang Mude Geng Kite..Takbir !!!

WAJIB

LOGO PEMUDA

GALERI PEMUDA

KOPITIAM

TIADA DANA RUMAH

Posted by Pemuda PAS Paka 16 June 2009




Tiada Dana Rumah Untuk Generasi Ke-2 Felda



KUALA LUMPUR: Kerajaan tidak menyediakan dana khusus untuk membantu generasi kedua Felda membina rumah, kata Datuk Seri Najib Razak.

Sebaliknya, kata Perdana Menteri, individu yang layak boleh membuat permohonan pinjaman menerusi bank-bank tempatan bagi memiliki rumah di bawah Projek Perumahan Warga Felda (PWF) yang didirikan oleh kerajaan di kawasan rancangan.

"Kerajaan tidak menyediakan dana untuk generasi baru memiliki rumah kerana kerajaan terpaksa menanggung subsidi infrastruktur yang tinggi dalam pembinaan rumah ini," katanya dalam jawapan bertulis kepada Datuk Baharum Mohamed (BN-Sekijang) di Dewan Rakyat di sini, hari ini.

Baharum bertanya sama ada kerajaan akan menyediakan dana untuk membantu generasi kedua Felda bagi membina rumah setelah mereka mendapat lot tapak rumah di dalam kawasan Felda.

Najib berkata, PWF adalah projek berkonsepkan mampu milik, didirikan di kawasan kosong rancangan yang sesuai dan berdasarkan permintaan rumah di kalangan generasi Felda.

Najib berkata, kos pembinaan seunit rumah adalah antara RM50,000 hingga RM60,000, tetapi ia dijual pada hanya RM35,000 seunit bagi rumah tiga bilik berukuran 22" x 60" (6.6 meter x 18 meter)."

Kos subsidi infrastruktur seperti perparitan, kemudahan asas, pembetungan, jalan, tiang elektrik dan lain-lain dianggarkan di antara RM15,000 hingga RM20,000, bergantung kepada kedudukan kawasan dan topografi," katanya.

Najib berkata, pembeli yang tidak mendapat pembiayaan bank, Felda turut menyediakan peluang kepada generasi Felda menerusi skim sewa beli."

Melalui skim ini, generasi Felda membayar sewa bulanan yang minimum tanpa dikenakan faedah. Apabila cukup tempoh masa, pembeli akan memiliki rumah tersebut," katanya. - Bernama


Ulasan Admin :

Duit kerajaan berjuta-juta, masih lagi tak mampu nak adakan rumah untuk generasi ke-2 Felda ni. Saya lihat amat menyedihkan, sehingga keluar air mata ni. Melihat kepada satu rumah yang didiami sehingga 3 keluarga. Terdiri daripada mak ayah (satu keluarga) + anak dan menantu serta anak-anak (satu keluarga) + anak dan menantu serta anak-anak (satu keluarga). Dalam satu rumah yang kecil.

Celaka sungguh kerajaan BN/ UMNO ni. Masa pilihanraya, macam-macam perkara dijanjikan. Ingat Pemuda-pemuda Felda sekalian! Akan datang, kita tolak kerajaan PENIPU ni. Boleh tak pemuda Felda ?

0 comments

BUKU JINGGA : KLIK !