KALAM PEMUDA

:: SYAWAL ::
Penyelaras Pemuda PAS Dun Paka mengucapkan Salam EidulFitri..Mudah-mudahan Ibadat Puasa Ramadhan Yang Dilakukan, Akan Menjadi Pemangkin dan Penjana Semangat JIHAD Fi Sabilillah Dalam PRU 13 Nanti..Maaf Zahir Batin..Orang Mude Geng Kite..Takbir !!!

WAJIB

LOGO PEMUDA

GALERI PEMUDA

KOPITIAM

KENAPA NAJIB TAKUT SANGAT GUNA DAKWAT CELUP

Posted by Pemuda PAS Paka 29 July 2011 0 comments


Kenapa Najib takut sangat guna dakwat celup

KUALA LUMPUR, 29 Julai: “Sebenarnya, kenapa kerajaan pimpinan Datuk Seri Najib Tun Razak takut hendak menggunakan celup dakwat?” tanya AJK PAS Pusat, Ustaz Idris Ahmad.

Katanya, hanya orang salah sahaja yang takut menggunakan celup dakwat yang terbukti ekonomik dan telus untuk mengatasi penipuan.

“Perlu diingatkan kepada kerajaan pimpinan Datuk Seri Najib dan SPR, zaman hendak menipu rakyat sudah berlalu,” katanya.

Baginya, Najib cuba hendak mengalih isu konon pembangkang akan tolak apa sahaja yang kerajaan buat.

Tambahnya, ini dengan andaian jika kerajaan perkenal celup jari maka pembangkang akan tuntut biometrik.

Ini, ujarnya satu tuduhan yang liar dan cuba mengalih isu yang sebenar kerana penipuan perjalanan pilihan raya semakin terserlah.

Beliau beberapa keraguan penggunaan biometrik, antaranya penggunaan biometrik bukan boleh menyelesaikan masalah pengundian dua kali, ia hanya hendak mengesahkan kad itu palsu atau tidak.

Ini, tegasnya bukan isu dan tuntutan Bersih.

“Apakah data di Jabatan Pendaftaran Negara dan SPR telah dibersihkan? Berapa ribu orang yang sudah mati masih ada di dalam daftar pemilih?” soalnya.

Apabila ditanya kepada SPR, katanya mereka menjawab kerana waris tidak memberi surat mati menyebabkan nama di dalam daftar masih ada.

Jika zaman kecanggihan IT, SPR gagal untuk online dengan Jabatan Pendaftaran Negara, tanya beliau apa yang hendak diharapkan senarai pemilih yang bersih.

Beliau juga mempersoalkan apa jaminan sistem biometrik yang boleh dionline serentak dengan Jabatan Pendaftaran Negara pada hari pilihan raya.

“Adakah kemampuan, pengkalan data dapat berfungsi dengan baik?” tanya beliau lagi.

Katanya, cuba bayangkan sekarang guru-guru Kementerian Pelajaran Malaysia yang sibuk untuk isi markah secara online mengalami masalah kerana kelembapan server kementerian sedangkan bilangan guru lebih 500 ribu sahaja.

Justeru, ujarnya cuba bayangkan bagaimana fungsi biometrik untuk hendak menampung keperluan pada hari pilihan raya yang hampir 10 juta pengundi.

Beliau menambah, ada setengah jari tidak boleh dikesan melalui alat tersebut.

Soalnya, apakah itu bukan satu penganiayaan kepada rakyat yang berhak untuk mengundi.

Menurutnya, mereka akan dinafikan hak kerana alat tersebut tidak boleh diakses di jari mereka.

“Apakah mampu biometrik digunakan di kawasan pedalaman terutama Sabah dan Sarawak yang masih tidak ada kelengkapan elektrik?” tanya beliau lagi.

| edit post

RM20 JUTA KOS PEMBELIAN SISTEM BIOMETRIK SPR

Posted by Pemuda PAS Paka 26 July 2011 0 comments


RM20 juta Pembelian Sistem Biometrik SPR

"Suruhanjaya Pilihanraya Malaysia (SPR) menggunakan Sistem Biometrik (sistem cap jari) untuk mengatasi isu pengundi hantu. PRU13 bakal menggunakan sistem cap jari. Peralatan untuk sistem biometrik dijangkan berharga puluhan juta ringgit. Dianggarkan kerajaan BN/UMNOapco membelanjakan sebanyak RM15 hingga RM20 juta.

Siapa pula atau kroni atau syarikat yang berjaya membekal sistem biometrik kepada SPR?. Mungkin kroni PM Najib dan Rosmah Mansor @ Imelda Rosmah atau kroni TPM Mahyuddin Yassin atau Sepupu Najib yang bernama Hisyamuddin. Hanya yang ada jawapan ialah PM Najib Razak.

Sistem biometrik tidak dapat menyelesaikan pengundi hantu atau pengundi yang mengundi dua kali. Jelas satu TINDAKAN YANG PALING BODOH DIAMBIL OLEH KERAJAAN BN/UMNO.

Kedua, kerajaan BN/UMNO mahu wang untuk kroni dan OKU (orang kuat umno) dengan kata lain kocek orang orang tertentu dipenuhi wang rasuah atau komisen pembelian sistem biometrik. Ingat UMNO/BN dan kroninya, malah PM Najib sendiri teramat suka kepada wang komisen.

Ketiga, mengapa teramat bodoh kerajaan menghabiskan duit rakyat untuk hampir RM20 juta untuk membeli sistem biometrik. Untuk REKOD JIKA KERAJAAN ATAU SPR MENGGUNAKAN DAKWAT SEPERTI DINEGARA INDIA, IRAN LEBIH SELAMAT DAN LEBIH MURAH. MUNGKIN TIDAK SAMPAI RM2 JUTA.

MUNGKIN kerajaan BN/UMNO ada muslihat disebalik menggunakan sistem biometrik. Semua pengklan data berada dipehak SPR. Perli diingat SPR adalah cawangan UMNO dan pak turut UMNO/BN. Sistem biometrik memudahkan pengundi mengundi lebih satu dan boleh mengundi dimana mana peti undi yang bakal diarakkan olen brua UMNO melalui SPR.

BERSIH tetap mahukan dakwat. MENGAPA KERAJAAN BN/UMNO TIDAK MAHU MENGGUNAKAN DAKWAT? SISTEM DAKWAT LEBIH MURAH DAN LEBIH BAIK KEBERKESANANNYA UNTUK MENGATASI PENGUNDI HANTU ATAU PENGUNDI MENGUNDI DUA KALI DITEMPAT ATAU PETI UNDI YANG LAIN.

JIKA KERAJAAN BN/UMNO SETUJU BELI SISTEM BIOMETRIK UNTUK SPR ADALH SATU TINDAKKAN YANG PALING BODOH DAN HANYA UNTUK MEMENUHI POKEK KRONI DENGAN KOMISEN BERJUTA JUTA. MEMANG DASAR UMNO/BN PENIPU, PEMBOHONG, PENGKHIANAT DAN HIDUP DENGAN RASUAH ATAU KOMISEN .

| edit post

Menziarahi Pemuda Rantau Abang

Posted by Pemuda PAS Paka 06 July 2011 0 comments

DUNGUN - 5 Julai 2011, Kegigihan seorang pemuda yang ditimpa musibah apabila tidak dapat menggerakkan kedua kakinya akibat kemalangan mendapat perhatian Ustaz Azman Shapawi. Pemuda yang bernama Syafiq, 20 tahun yang tinggal di Balai Besar tidak dapat melupai detik yang mencemaskan apabila motosikalnya terbabas pada Oktober 2010 yang lalu.



Syafiq yang juga pelajar Pondok Pasir Tumbuh terpaksa menjalani hidup yang getir apabila beliau tidak mampu lagi menggerakkan kedua kakinya yang dipercayai kesan kecederaan pada tulang belakang. Beliau terpaksa menggunakan bantuan kerusi roda untuk melakukan kerja harian.



Dalam tempoh ziarah yang memakan masa 45 minit itu, Ustaz Azman sedaya upaya memberi galakan serta motivasi kepada Syafiq. Ustaz Azman turut memberi sumbangan kepada beliau bagi meringankan beban yang ditanggungnya.




| edit post

Melawat Mangsa Kebakaran

Posted by Pemuda PAS Paka 02 July 2011 0 comments

ngun – 1 Julai 2011, Kesempitan seorang yang diuji dengan kebakaran kediamannya pada rabu lalu mendapat perhatian oleh Ustaz Azman Shapawi. Setelah selesai mejayakan Pra Bersih di Masjid Pulau Serai semalam, Ustaz Azman sempat meluangkan masa untuk menziarahi mangsa kebakaran, Omran Zakaria, 48 yang lebih dikenali sebagai “mie singa”. Ahli jawatankuasa PAS Rantau Abang turut hadir bersama Ustaz semalam.



Kejadian malang yang berlaku pada 29 Julai 2011 di Kampung Pak Sabah dipercayai berpunca dengan lintas pintas yang berlaku di sebuah cyber café pada pukul 4.45 petang ketika jemaah masih menunaikan solat Asar. Difahamkan pihak bomba yang bertugas mengambil masa sehingga 30 minit untuk sampai ke tempat kejadian.




Lebih malang belum sempat pihak bomba sampai, api yang marak tersebut terus menjilat rumah kediaman Omran Zakaria yang terletak bersebelahan dengan cyber café tersebut. Keadaan yang cemas tersebut menyebabkan Omran tidak mampu menyelamatkan assetnya kecuali hanya sebuah kereta.





Setelah melihat asset cyber café tersebut yang mempunyai 2 biji Air cond, 2 biji mesin fotostat, dan computer, Polis mengangarkan kerugian kasar yang ditanggung mangsa lingkungan RM 200,000 manakala kerugian yang ditanggung Omran dalam lingkungan RM 50,000.


Dikesempatan itu, Ustaz Azman yang bersimpati dengan kejadian malang itu telah memberi sedikit sumbangan kepada Omran bagi meringankan beban yang ditanggungnya. Namun Ustaz Azman tidak mempunyai kesempatan untuk menyumbang kepada pemilik cyber café tersebut kerana beliau telah menumpang berteduh di rumah saudaranya di Pulau Serai semalam.Malah PAS Rantau Abang turut menyediakan tabung di masjid dan surau-surau bagi membantu mereka.


| edit post


UMNO KETAKUTAN SEHINGGA MENANGKAP KETUA PEMUDA KAWASAN

DUNGUN - PAS menyifatkan ketakutan pihak Umno dan kerajaan Barisan Nasional (BN) semakin memuncak terhadap Gabungan Pilihan Raya Bersih dan Adil (Bersih 2.0) apabila tangkapan demi tangkapan dilakukan Polis.

Malah, sehelai ‘banner’ Bersih 2.0 yang dipasang oleh Ketua Pemuda PAS Dungun, Syeikh Mohamad Hanafi Abdul Aziz, 38, menjadi punca pihak polis menahannya kira-kira jam 6.30 petang.

Kejadian berlaku di hadapan rumahnya ketika Ketua Polis Dungun, Superintendan Dahlan Mohd Noor bersama beberapa pegawainya ‘merampas’ banner tersebut.

Menurut Yang DiPertua PAS Dungun, Ustaz Wan Hassan Mohd Ramly, sebelum tangkapan terhadap Hanafi dibuat, pihak polis berpakaian preman melakukan provokasi kononnya Pemuda PAS mahu memukul pihak polis.

“Masa Ketua Polis Dungun, Dahlan datang dan mahu menurunkan ‘banner’ Bersih 2.0 yang dipasang di hadapan rumah Hanafi, dia (Dahlan) tanya kami kenapa mahu memukul pihak polis?

“Pemuda (yang ada disitu) jawab tidak ada niat dan apa-apa tindakan pun yang dilakukan sebagaimana yang dituduh itu.

“Ketika Dahlan dan Hanafi sedang berbincang, tiba-tiba datang ‘SB’ (special branch) ambil gambar depan muka Hanafi hingga tercetus sedikit ketegangan,” jelasnnya yang berada diperkarangan Balai Polis Dungun ketika dihubungi

Ustaz Wan Hassan yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Sura berkata, kira-kira seramai 15 orang pemuda berada ditempat kejadian ketika 'soal-jawab' tersebut berlaku.

Berikutan itu, katanya Ketua Polis terbabit terus menarik Hanafi masuk ke dalam kereta polis dan dibawa ke Ibu Pejabat Daerah (IPD) Polis Dungun.

Menurutnya, motif utama penangkapan tersebut mungkin berhubung-kait dengan rancangan Pemuda PAS Dungun mahu mengadakan pra-Bersih 2.0 selepas solat Jumaat, esok.

Ini kerana, kata beliau sehari sebelumnya seramai lima orang Pemuda PAS Dungun telah ditahan Polis ketika sedang menampal poster program pra-Bersih 2.0 yang akan diadakan di perkarangan Masjid Pulau Serai, Rantau Abang, Dungun, 1 Julai ini.

“Mereka (para pemuda) melihat kejadian tangkapan terhadap Syeikh Hanafi dan lima yang lain sebelum ini (dalam keadaan) sangat biadap dengan (punca) provokasi polis,” ujarnya.

| edit post

BUKU JINGGA : KLIK !