PENASIHAT AGAMA MB CAP KANGKUNG

Posted by Pemuda PAS Paka 30 March 2011 0 comments


Penasihat Agama MB Cap Kangkung Dituntut Letak Jawatan

Wisma Darul Iman, Kuala Terengganu: Satu taklimat kepada pelajar yang akan kembali ke Mesir telah diadakan baru-baru ini di dewan wisma Darul Iman khusus untuk pelajar pengajian Islam di Mesir. Majlis taklimat yang bermula jam 10.00 pagi itu sebenarnya hanya helah kerajaan UMNO-BN. Apa yang berlaku apabila gerombolan pimpinan UMNO menggunakan majlis tersebut untuk berkempen parti UMNO-BN serta menghina perjuangan yang dibawa oleh PAS. Mereka memperalatkan bangunan kerajaan dan wang pembayar cukai demi politik sempit UMNO.

Dalam majlis yang sama Kamarudin Omar, selaku penasihat agama MB Terengganu turut memberi ucapan. Perkataan menghina bahkan dengan perbuatan seolah meludah yang dilakukan beliau ketika berucap menggambarkan betapa bencinya para pelajar yang dituduh menyokong perjuangan PAS atau dikalangan pelajar yang hadir itu dari kalangan anak-anak orang Pas. Mereka dianggap golongan yang tidak berterimakasih kerana menyokong PAS meskipun mendapat bantuan dari pihak kerajaan.

Penulis dimaklumkan bahawa para pelajar merasa tertipu kerana bukannya majlis taklimat tetapi majlis berkempen UMNO. “ Entah! Ustaz kangkung mana entah! Bercakap macam orang bodoh!! Diaorang ingat kita ni pelajar tadika ke? Ustaz tu sendiri makan gaji kerajaan. Hak rakyat. Bukan hak parti. Hak kerajaan maknanya hak rakyat. Dan kami juga rakyat yang sepatutnya mereka berkhidmat. Sepatutnya penasihat agama yang salah seperti ini perlu letak jawatan.”

Ini sudah kali ketiga diadakan majlis sebegini. Diawal ketika pulang dilapangan terbang, kami telah dibawa ke kediaman rasmi MB. Kali kedua di Wisma ini… dan ini kali ketiga. Sebab itu para pelajar meninggalkan majlis selepas tengahari beramai-ramai. Yang tinggal adalah dekat 30 orang pada sessi petang untuk taklimat. Program nak brainwash kepala kami seperti ini, bukan menambahkan pelajar lebih hampir kepada parti memerintah.. bahkan pelajar merasa ditipu dan menambahkan lagi kemarahan mereka.” Tambah mereka ketika penulis bertanya khabar tentang majlis tersebut.

Golongan lantikan politik seperti ini, tali-hayat mereka bergantung kepada kerajaan UMNO. Jika UMNO tumbang dalam pilihanraya akan datang… selamat jalan le jawabnya. Itu pasal kuat sangat berkempen. Tetapi biarlah jaga adab sopan khususnya dihadapan pelajar university al-Azhar yang dikalangan terpelajar. Tidak munasabah dengan agenda “merakyatkan pembangunan” & “Rakyat didahulukan” apabila mereka dicerca dan dihina sedemikian. Bukankah membantu rakyat apatah lagi pelajar dinegeri ini merupakan tanggungjawab kerajaan sebagai pemenang amanah yang dipilih oleh rakyat tanpa mengira latar belakang maupun pilihan politik mereka tau ibu-bapa mereka. Kalaulah UMNO dah rasa letih membantu dan menolong rakyat... letak aje jawatan dan jangan jadi pemimpin. Jangan jadi kerajaan.

Bukankah negara kita ini mengamalkan demokrasi yang menjadi pegangan suci UMNO-BN. Kebebasan bersuara dan berpolitik merupakan hak yang dijamin oleh kerajaan. Kalau nak suruh semua rakyat sokong UMNO sahaja, tukarlah Malaysia ini menjadi Negara seperti komunis. Mengguna dasar satu parti sahaja. Kan senang, biar UMNO aje memerintah sampai kiamat dan takle perlu diadakan pilihanraya?

Diharapkan mereka yang memakan gaji dengan hasil rakyat ini sedar diri tu, siapa mereka. Jalankan amanah sebaik mungkin. Begitu juga para pegawai agama maupun pihak Majlis Agama yang menguruskan zakat sebagai amanah Allah Swt. Sepatutnya galakkan mereka untuk berjihad di jalan Allah dan menegakkan Islam diatas mukabumi ini. Kalau nak berpolitik kepartian… nak berkempen untuk UMNO. Letak jawatan aje dan masuk pilihanraya. Senang cerita!

| edit post

Satu Jam bersama Bob Lokman

Posted by Pemuda PAS Paka 25 March 2011 0 comments

| edit post

MENJELANG PGU 2 : JEMPUT JAMUAN RAKYAT

Posted by Pemuda PAS Paka 18 March 2011 0 comments


Menjelang PGU2; Jemput makan jamuan rakyat di Jerteh!

BESUT - Himpunan Kebangkitan Rakyat; PAS Ganti Umno Kali ke-2 (PGU2) yang diadakan di Jerteh, Besut 18 dan 19 Mac ini bakal menyaksikan sekali lagi kebangkitan rakyat Terengganu untuk menolak Umno dan Barisan Nasional pada pilihanraya umum ke-13 akan datang.

Pengarah Persiapan, Ustaz Wan Azhar Wan Ahmad berkata persiapan bagi menyediakan semua prasarana bagi PGU2 sudah masuk ke peringkat akhir dan InsyaAllah dapat diselesaikan petang esok, Khamis, 17 Mac.

Menurutnya, walaupun cuaca agak 'muram' sejak beberapa hari lalu, namun para petugas turun padang bagi memastikan semua kelengkapan disiapkan dan akan dapat menampung kehadiran sekurang-kurang 15,000 pengunjung.

"AlhamduliLlah, semua persiapan sudah masuk ke fasa akhir, lapangan himpunan, sebuah pentas utama, 30 buah khemah untuk peserta berteduh, InsyaAllah sudah dibangunkan, sekarang sedang menyiapkan 80 tapak gerai, yang masih lagi tidak putus-putus perminaannya,"ujarnya ketika ditemui skuad BO

Menurutya, sebagaiman tentatif yang telah diedarkan, PGU2 akan bermula dengan ceramah Pra-PGU2 dengan penceramah-penceramah handalan; haji Mohamad Sabu, Dato' Husam Musa dan YB Saifuddin Nasution.

Oleh itu, beliau berkata, segala-galanya yang berkaitan kemudahan untuk pengunjung akan siap sepenuhnya selewat-lewatnya pagi Jumaat, 18 Mac, kerana ceramah Pra-PGU2 yang akan diadakan sebelah malamnya.

Selaku tuan rumah, Ustaz Wan Azhar yang juga Yang DiPertua PAS Kawasan Besut, mengalu-alukan kehadiran seluruh rakyat Terengganu yang bersedia untuk membuat perubahan 'PAS ganti Umno' dalam pilihanraya umum ke-13 akan datang.

"Walaupun PGU2 akan mendapat saingan sengit dengan Umno Besut membawa 'wanita upahan' Umi Hafilda berceramah diseberang sana (bandar Jerteh), tetapi InsyaAllah, abangnya Azmin bersama kita,

"kita (PAS Besut) semua untuk hadir dan bersama-sama kita berhimpun, terutamanya bagi pihak Panitia Induk, saya jemput semua sekali untuk bersama-sama makan tengah hari dalam 'Jamuan Rakyat' pada Sabtu, 19 Mac, dari jam 12 tengahari hingga jam 2 petang,"jelasnya.

Katanya, sebanyak 20 ekor lembu akan ditumbangkan untuk dijadikan lauk jamuan rakyat.

| edit post

UMNO JAHIL DALAM HAL TAHALLUF SIYASI

Posted by Pemuda PAS Paka 10 March 2011 0 comments


PAS dan DAP : Satu Penjelasan

1. Kelihatan UMNO dan BN 'all out' menggunakan isu PAS alat DAP, PAS kuda tunggangan DAP, PAS boneka DAP, PAS menggadai prinsip perjuangan dan 1001 tohmahan dilemparkan kepada PAS dan disogok kepada rakyat khasnya orang - orang melayu untukmenanam rasa benci dan curiga yang mendalam terhadap PAS.

2. UMNO dan BN melengkapkan adu dombanya untuk masyarakat melayu menolak perjuangan PAS secara konsisten dengan "sepanduk" mereka bahawa "PAS berkawan dengan kafir DAP tetapi lawan melayu UMNO". Secara sentimennya, sebahagian masyarakat melayu yang hanya terdedah kepada maklumat sebelah pihak akan terpengaruh dengan dakyah ini.

3. Saya tidak menafikan kemungkinan sebahagian pengundi menolak untuk memberi sokongan kepada PAS atas faktor ini, namun ia bukanlah faktor besar dan sebenar justeru unjuran undi sokong yang diperolehi oleh PAS tidak menunjukkan aras menjunam sebaliknya menurun dengan peratus yang kecil sementelah pula ia diukur nilai dalam saingan pilihanraya kecil.

4. Saya sangat optimis, kiranya PAS diberi laluan serta kemudahan untuk akses dengan media elektronik dan cetak arus perdana bagi menjelaskan segala kekeliruan yang tersimpul, PAS mampu memberi saingan sengit secara sihat kepada UMNO dan BN lalu memenangi pilihanraya secara gentleman. Malang demokrasi negara kita diurus secara pincang oleh UMNO dan BN selaku pemerintah, lalu memaksa kita bersaing tanpa peluang yang seimbang.

5. Insyaallah, jika UMNO dan BN masih gagal membuka peluang untuk PAS dan rakan - rakan Pakatan Rakyat akses dengan media elektronik dan cetak arus perdana menjelang 1 Mei akan datang, Himpunan 500K BERSIH 2 akan menjadi kenyataan pada bulan june akan datang.

6. Menjawab persoalan kenapa PAS sedia berhubung, berkawan dan bekerjasama dengan DAP, saya mulakan dengan mengajak seluruh rakyat khasnya ummat Islam untuk mengkaji kebijakan Baginda Rasul saw bertindak melalui seerah perjuangan Baginda demi menyelamatkan ummah sekaligus menyalakan obor menerangi kegelapan jahiliyyah. Baginda Rasul saw telah bertindak sebagai Rahmatan Lil A'lamin [ rahmat - naungan kasih buat seluruh alam ].

7. Antara tindakan bestari Baginda Rasul saw ialah Baginda telah mengadakan kerjasama sosial dan politik dengan golongan non muslim pada waktu itu untuk tujuan mempertahankan hak dan menentang kezaliman:

* Hilful Mutaiyyibin : Nabi saw. pernah menjelaskan mengenai Tahaaluf ini . Sabda Baginda saw yang bermaksud;

"Aku telah menyaksikan berlakunya perjanjian ( tahaaluf ) al Mutayyibin dan aku tidak ingin memungkirinya walaupun diberi kepada aku unta berwarna merah yang terbaik sekali ." (Diriwayatkan oleh Imam Ahmad. al Musnad Jil 1. hlm 190 - 193)


Perjanjian atau kerjasama [ tahaaluf ] ini wujud apabila timbul persengketaan dikalangan kabilah dalam merebut kuasa pengawasan Kaabah, hak penyediaan makanan dan ketenteraan serta pengurusan air zam - zam . Lalu mereka berkumpul dan mengadakan perjanjian atau kerjasama [ tahaaluf ] untuk tidak merampas hak masing - masing .


* Hilful Fudhul : Urutan Perjanjian Mutayyibin , Perjanjian atau kerjasama Fudhul dimeteri untuk menghentikan kezaliman daripada berleluasa di Kota Makkah . Samaada Kezaliman itu ke atas penduduk asal Makkah , juga kepada orang - orang asing yang berurusan di Kota Makkah . Mereka berkumpul di rumah Abdullah bin Jud'an lantaran beliau seorang yang sangat dihormati dan yang paling tua dikalangan mereka .

Sabda rasulullah saw : Aku telah menyaksikan di Rumah Abdullah bin Jud'an , adanya satu perjanjian atau kerjasama [Fudhul] yang aku tidak akan membatalkannya sekalipun aku diberikan seekor Unta Merah . Dan sekiranya perjanjian atau kerjasama itu diajak semula pada masa Islam , maka aku akan menyetujuinya .


Diriwayatkan oleh Ibn Ishak dari Muhammad bin Zaid bin Muhajir. Hadis ini bertaraf Mursal namun tidak terjejas kerana tadlis Ibn Ishaq . Ibnu Ishaq tidak melakukan kecurangan ( tadlis ) disini melainkan beliau telah menyebutkan sanadnya.


Al Imam Suhaili menyebut bahawa Hilful Fudhul adalah sebaik - baik perjanjian atau kerjasama yang pernah di dengar dan perjanjian yang paling mulia dikalangan bangsa Arab . Ianya tercetus apabila berlaku penindasan yang dilakukan oleh al- Ashi bin Wai'l , seorang yang kaya raya dan ternama di Kota Makkah membeli barang dagang seorang badwi tetapi enggan membayarnya .


8. Kedua, suka saya tarik perhatian semua kepada satu analogi :

Saya tinggal di kawasan taman perumahan. Suatu malam rumah saya dinaiki pencuri [ waliyazubillah - sbg contoh ]. Sejurus saya sedar, saya dapati wang saya hilang sebanyak RM 134.000. Pencurinya hanya seorang perempuan tapi lariannya agak licik dan pantas, lalu saya berteriak : Tolong ! Tolong ! perempuan itu curi wang saya ! Tiba - tiba jiran - jiran saya yang terdiri orang India beragama hindu namanya Balendran [sekadar contoh ] dan juga orang cina beragama kristian namanya Vincent [ sekadar contoh ], malah ramai lagi jiran saya turut keluar dan mereka terdiri dari pelbaga bangsa dan agama yang tidak serupa dengan saya.

Hasrat mereka mahu membantu saya untuk mengejar dan menangkap pencuri itu. Rupa - rupanya bulan lepas rumah mereka juga dinaiki pencuri yang sama. Ada yang lesap RM 100.000 satu malam begitulah juga yang lain dengan jumlah yang tidak sedikit. Mereka sama - sama nekad mahu menangkap pencuri itu. Mereka berkumpul dihadapan rumah saya di Jalan Raja Laut [ sekadar contoh ], lalu mereka melafaz ikrar untuk bekerjasama bagi mengejar dan menangkap pencuri tersebut demi memelihara keamanan dan kesejahteraan Taman perumahan kami.

Kendati pun saya seorang muslim dan mereka yang menghulur tangan untuk bekerjasama menangkap pencuri licik itu pula terdiri kalangan non muslim, Islam membenarkan saya memeteri perjanjian kerjasama untuk menangkap pencuri profesional itu. Bodohlah saya yang baru kehilangan RM 134.000 dek kerana pencuri perempuan itu, tiba - tiba saya menolak kerjasama yang dihulurkan oleh non muslim yang juga mahu menangkap pencuri yang sama, semata - mata kerana mereka berbangsa cina, india dan pula tidak Islam. Saya tidak akan belajar sampai ke Mesir untuk jadi sebodoh itu.

9. Kenapa UMNO dan BN marah sangat PAS bekerjasama dengan DAP ? bagaimana pula dengan UMNO sendiri yang berselimut toto dengan MCA dan MIC ? Bukankah MCA itu juga Cina dan MIC itu India ? atau ada yang lebih cina dari MCA dan terlebih India dari MIC ? Perangai UMNO ini tidak ubah sebagaimana kata pepatah arab yang bermaksud;

"Dia pukul aku dia yang menangis , dia fitnah aku dia yang mengadu"

Begitu juga orang tua - tua pernah bisik pada saya, UMNO ni macam paku dulang paku serpih, mengata orang dia yang lebih. Tapi lain pula kata orang muda pada saya mengenai UMNO ini. Kata mereka , paku sana paku sini, serpihnya balik atas dia juga.

10. Siapa sebenarnya menjadi alat dan boneka ? bukankah UMNO menjadi alat dan kuda tunggangan dalam Barisan Nasinal ? :

* Sekian lama UMNO bertanding di kerusi Parlimen Raub akhirnya menyerahkan kerusi itu kepada MCA, demikian juga kerusi Parlimen Kuantan yang akhirnya UMNO terpaksa gadaikannya kepada MCA.

* UMNO pernah menang besar dan memiliki majoriti kerusi berbanding parti Gerakan di Pulau Pinang semasa dahulu kala, tetapi malang UMNO menyerahkan kerusi Ketua Menteri kepada parti Gerakan.

* Lebih dari 3 penggal pilihanraya, UMNO yang menjadi kerajaan tidak pernah menambah kerusi melayu di negeri Kelantan, Terengganu, Kedah dan Perlis pada setiap kali persempadan semuala kawasan pilihanraya dilakukan, sebaliknya menambah kerusi di negeri - negeri lain yang akhirnya mengurangkan peratus majoriti dan penguasaan melayu di Parlimen. Bukankah UMNO menjadi alat dan boneka kepada pihak lain ?

Nasrudin bin Hassan
Ketua Dewan Pemuda PAS Malaysia

| edit post

KONVOI PEMUDA SEMPENA PGU - 2

Posted by Pemuda PAS Paka 0 comments

KONVOI PEMUDA PAS PAKA SEMPENA PGU -2


Konvoi Pemuda PAS Paka


Sempena Himpunan Kebangkitan Rakyat PAS Ganti Umno Kali ke-2


Berhimpun di Depan Markaz Ehsan Dun Paka.


Pada 18 Mac 2011, Hari Jumaat, Jam 3 petang.


Yuran Pendaftaran RM5.


Peserta Dikhendaki Memakai Baju PGU.


MENARIK!
Sebuah Motorsikal Akan Diberikan Duit Minyak RM15.

Jom Join...


Contact:
Saudara Fakharuddin 019-9124678 dan Saudara Fazrul 013-3666310

Masa Untuk Berubah..


Takbir !!!

| edit post

SEMARAKKAN PROTES SAMAN EKOR

Posted by Pemuda PAS Paka 03 March 2011 0 comments


Semarakkan Protes Saman Ekor

KUALA LUMPUR, 3 Mac: Ketua Penerangan PAS Pusat, Ustaz Idris Ahmad berkata, semua jentera penerangan perlu menyemarakkan protes saman ekor yang tidak adil dan membebankan rakyat.

Ini, katanya kerana masih kedapatan 17.1 juta saman ekor yang disenarai hitam sehingga pihak polis terpaksa melanjutkan tempoh bayaran saman diskaun sehingga 10 Mac ini.

“Ini bermakna rakyat sudah protes secara senyap terhadap saman ekor. Sila naikkan kain rentang di seluruh negara,” ujarnyakepada Harakahdaily.

Katanya, kain rentang yang bertulis "Tolak Saman Ekor ,Tolak BN Di PRU 13", "PR Menang Saman Ekor Dihapuskan", "Undi BN , Bererti Anda Setuju Saman Ekor", "Jangan Undi BN, Jika Anda Mahu Hapuskan Saman Ekor" dan lain-lain boleh diletakkan di tempat yang sesuai termasuk di tepi jalan raya.

PAS, ujarnya berpandangan hukuman yang dikenakan kepada pemandu yang tidak membayar saman ekor, sehingga tidak boleh berurusan dengan Jabatan Pengangkutan Jalan adalah tindakan yang zalim.

Ini, tambahnya menggalakkan mereka yang tidak berlesen dan mempunyai cukai jalan.

Apabila ini berlaku, katanya maka yang rugi ialah kerajaan kerana kehilangan hasil negara.

Beliau turut mengucapkan tahniah kepada rakyat yang kreatif yang telah melaungkan slogan kepada mereka yang sedang beratur ketika hendak membayar saman.

“Antara slogannya ‘kalau tidak mahu saman ekor, kita tolak BN’ , walaupun slogan ini hanya spontan tetapi telah disambut oleh orang ramai,” katanya.

Menurutnya, daripada awal lagi, PAS menggesa pihak kerajaan membawa mereka ke mahkamah untuk dibicarakan barulah mangsa akan berpuas hati kerana kesalahan mereka diketahui.

“Anda mampu mengubahnya. Ubah sekarang sebelum rakyat muflis angkara saman ekor,” ujarnya lagi.

| edit post


Calon BN Kerdau tidak faham Perjuangan Islam

KUALA TERENGGANUKetua Pemuda PAS Terengganu, Ustaz Mohd Nor Hamzah mendakwa Umno dan Barisan Nasional (BN) hanya menjadikan golongan agama dan ulama' untuk mengumpan rakyat dengan tujuan mengekalkan sokongan politik terhadap parti mereka.

Menurutnya, golongan itu tidak diberi kedudukan tertinggi untuk menentukan hala tuju parti sebagaimana tuntutan agama.

Sebaliknya, beliau berkata, mereka hanya diberi peluang dalam politik dan diberi peranan tertentu sahaja dengan kuasa yang terhad.

“Keadaan ini telah berlaku kepada ilmuwan seperti Profesor Datuk Dr Abdullah Md Zain, Datuk Dr Mashitah Ibrahim, Tan Seri Wan Mukhtar Ahmad dan Tan Sri Yusof Noor.

“Ulama' dalam UMNO tidak diberi kedudukan tinggi untuk tentu hala tuju parti dan mereka tetap dipimpin dari kalangan bukan ilmuwan atau golongan agama,” katanya mengulas kenyataannya kepada Sinar Harian.

Mengulas lanjut, situasi itu berbeza dengan Pas apabila golongan agama dan ilmuwan diberi tempat tertinggi dalam parti bagi menentukan dasar dan perjalanan parti berteraskan agama.

“Dalam PAS, Ulama' menjadi pemimpin dan diberi kedudukan tertinggi dalam kepimpinan untuk memimpin mengikut tuntutan al-Quran dan hadis,” katanya.

Beliau yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri ADUN) Bukit Payung, berkata, keadaan sama akan berlaku kepada calon Umno-Barisan Nasional (BN) di Kerdau, Syed Ibrahim Syed Ahmad yang merupakan lulusan Universiti Al-Azhar, Mesir.

Mohd Nor turut menganggap calon BN lulusan Bahasa Arab itu lebih berminat kepada parti Umno-Barisan Nasional disebabkan tidak faham mengenai perjuangan Islam yang dibawa PAS, memandangkan beliau bukan dalam bidang Usuluddin.

“Dia tiada pengkhususan dan asas dalam Usuluddin dan sangat jauh daripada Ulama' Sheikh Yusof Al-Qardhawi yang jelas menyatakan sekular terpinggir dan perlu ditinggalkan,” katanya.

| edit post

BUKU JINGGA : KLIK !