POLIS DAN SPR STILL PEKAKAS UMNO

Posted by Pemuda PAS Paka 30 January 2011 0 comments


Jentera PAS dan Pakatan Rakyat Terus Mengasak di Hari Akhir

LABIS - Walaupun terpaksa berdepan dengan pelbagai kesukaran, sehingga ke saat-saat akhir, jentera pilihanraya PAS dan Pakatan Rakyat terus mengasak BN yang menggunakan 'segala-galanya' dalam menghadapi pilihanraya kecil DUN Tenang.

Pelbagai usaha kempen terus dilaksanakan oleh jentera di setiap peti undi, bagi meraih sokongan daripada para pengundi, walaupun cukup diketahui bahawa, pilihanraya akan terus berlangsung secara tidak telus dan adil.

Di Felda Cemplak, misalnya, jentera Pakatan Rakyat khususnya ANAK dengan kerjasama kontinjen Terengganu dan SAMM, berjaya menganjurkan sukan rakyat di Padang Awam Felda terbabit.

(Gambar - Sukan Rakyat di Felda Cemplak anjuran jentera PAS, walaupun mereka hadir, basikal mereka berlogo dacing???)

Selain itu, calon PAS, Cikgu Normala Sudirman yang terus bergerak menemui pengundi dari satu tempat ke tempat yang lain.

Sekitar jam 3.00 petang Cikgu Mala di lihat di Pekan Labis, terus mengunjungi peniaga-peniaga dan bertemu dengan orang ramai.

Pada sebelah malamnya, sebanyak 7 program ceramah telah diadakan di Felda Tenang, Felda Cempelak, Cemplak Barat, Dataran Wayang Pacak, Kampung Sawah Baru, Redong dan Bukit Mambai.

Di sebalik kempen rancak PAS dan Pakatan Rakyat iru, sehingga saat akhir juga, Umno dan BN terus menggunakan 'taktir kotor' mengugut dan menyalahgunakan kuasa.

Halangan kepada jentera PAS dari Wilayah Persekutuan untuk masuk berkempen di Ladang Labis Utara, milik anak syarikat berkepentingan kerajaan Sime Darby adalah contoh 'perangai buruk' BN.

Apabila dikemukakan pertanyaan kepada petugas Ladang tersebut, terus terang beliau berkata ia adalah arahan 'orang atasan'.

Katanya, "kita orang kerja kan, apa majikan cakap kita kena ikut" ketika dipersoalkan mengapa 'biru' boleh memasang poster di ladang tersebut dan 'Hijau' tidak boleh.

Penoreh Getah dijemput Pulang Dengan Bas

Presiden Parti Makkal Sakti, R.Kannan memberitahu, perbuatan ugut dan sogokan amat berleluasa di kalangan pengundi kaum India.

Menurutnya, tidak pernah dalam sejarah kaum India yang menoreh getah dijemput pulang dengan bas.

Tetapi, katanya, bas-bas menunggu para penoreh getah kaum India di ladang-ladang pada jam sekitar 11 hingga 12 tengahari, untuk menjemput mereka pulang.

Bukan setakat disediakan pengangkutan, mereka kemudiannya di berikan 'sogokan' berbentuk barangan keperluan seperti susu dan gula.

Polis dan SPR 'perkakas' Umno

Polis dan Suruhanjaya Pilihanraya terus menjadi 'perkakas' Umno dan Barisan Nasional.

Kejadian jentera Umno/BN yang menganggu program kempen PAS dan Pakatan Rakyat terang-terangan tidak diambil apa-apa tindakan oleh pihak polis dan SPR.

Menurut Naib Presiden PAS, Dato' Mahfudz Omar, bukan hanya ahli-ahli umno dibawah yang terlibat menganggu ceramah PAS, malah Menteri Umno/BN turut mempamerkan perangai hodoh, melanggar undang-undang.

Ketika berceramah di Kampung Redong pada 27hb januari, beliau berkata, Umno telah mengadakan ceramah ditempat yang sama, terlalu hampir dengan ceramah PAS.

"Ketika saya sedang berceramah, saya diganggu oleh bunyi ceramah Umno/BN yang diadakan terlalu dekat, ditempat yang sama,

"apabila selesai ceramah, saya hampiri program Umno itu, saya dengan Othman Abdul (Dato') sedang berceramah,"ujarnya kepada Buletinonline.

Apabila beliau memberitahu para petugas Umno, beliau mahu berjumpa dengan mereka yang bertanggungjawab, tiba-tiba Dato' Ahmad Maslan yang turut berada di majlis itu, muncul.

Walaupun telah diberitahu pihak polis, ceramah Umno tersebut tidak mempunyai permit, namun polis bukan sahaja tidak bertindak, bahkan hadir ke majlis ceramah PAS dan menanyakan samada program tersebut mempunyai permit atau tidak...

PAS Wajib Ganti Umno...

| edit post


Pegawai Kerajaan 'Dedalu'??

KUALA TERENGGANU – Menteri Besar, Dato' Seri Ahmad Said mengingatkan penjawat awam di negeri ini tidak menjadi seperti ‘api dalam sekam’ yang mahu menjatuhkan institusi kerajaan.

Menurut Ahmad, mereka yang berkhidmat dengan sektor tersebut tidak patut memburukkan kerajaan atau membocorkan rahsia sulit hanya semata-mata menjadi penyokong parti pembangkang.

“Patut mereka melihat yang memerintah sekarang ini iaitu kerajaan Barisan Nasional (BN), dia tidak boleh hentam kerajaan. Dia (sokong) politik lain, dia nak sabotaj kita pula.

“Buat kerja tidak betul, bocorkan rahsia kerajaan. Macam laporan audit, macam mana pembangkang dapat laporan awal. Laporan awal kita tidak boleh sahkan lagi..saya dapat yang sudah dibukukan, ini tidak betul,” katanya.

Ahmad berkata demikian ketika ditemui selepas Bicara Eksekutif bersama beliau di Dewan Besar, Wisma Darul Iman, semalam.

Turut hadir Setiausaha Kerajaan Negeri (SUK), Datuk Mazlan Ngah dan Pengerusi Jawatankuasa Pelajaran, Pengajian Tinggi, Sains dan Teknologi dan Sumber Manusia negeri, Ahmad Razif Abd Rahman.

Ahmad bertegas, sekiranya mana-mana pihak merasakan sudah tidak sesuai bekerja di institusi kerajaan, mereka dinasihatkan meletak jawatan.

“Ada pegawai kerajaan yang bocor maklumat pada pembangkang, itu tidak betul, jadi macam dedalu, mula-mula tumpang sahaja. Kalau dia rasa tidak sesuai dengan jiwa dia, dia berhentilah.

“Kita tidak boleh ada orang berasingan. Jika kayuh satu perahu, orang lain kayuh ke depan, dia kayuh ke belakang, maknanya berpusing di situ sahajalah.

“Kakitangan kerajaan tidak boleh bersikap demikian, (lebih baik) letak jawatan (dan) jangan jadi macam anai-anai yang merosakkan dan mahu meruntuhkan bangunan,” katanya - Sinar Harian

| edit post

PELAJAR CEDERA AKIBAT SIBUK KEMPEN E-BOOK

Posted by Pemuda PAS Paka 27 January 2011 0 comments


Sibuk kempen 'E-Book', Tak Sedar Sekolah Reput!

KUALA NERUS - Dua buah bilik darjah sebuah sekolah kebangsaan dekat sini terpaksa ditutup berikutan kejadian kipas syiling terjatuh di dalam kelas berkenaan.

Sumber Buletin memberitahu, setelah kejadian yang dilaporkan berlaku pada minggu lalu, pihak pentadbiran sekolah berkenaan telah memeriksa keadaan syiling tempat kipas yang jatuh itu bergantung.

Apabila pemeriksaan dilakukan keatas bangunan Blok 'E' itu, didapati bukan sahaja kayu syiling kelas terbabit telah reput, bahkan kayu syiling bilik darjah bersebelahan turut rosak.

(Gambar - dua bilik darjah bangunan 'Blok E' telah ditutup untuk pembaikian)

Bagaimana pun kejadian yang telah menyebabkan seorang murid tahun 4 dalam kelas berkenaan mengalami kecederaan itu, tidak dilaporkan kepada pihak berkuasa.

Ia adalah kerana, murid yang ditimpa kipas itu, difahamkan, adalah anak salah seorang guru yang mengajar di sekolah berkenaan.

Sehubungan dengan itu, Timbalan Yang Dipertua PAS Kuala Nerus, Dr. Alias Razak menyelar kerajaan dan Exco berkenaan yang sibuk berkempen E-Book sehingga tidak sedar sekolah reput.

Katanya kejadian kipas terjatuh semasa murid sedang belajar adalah satu contoh yang membuktikan kerajaan tidak fokus dan tidak memberi keutamaan,

"Kerajaan negeri Terengganu gagal dalam soal pentadbiran dan pembangunanan, slogan kerajaan hanyalah kosong semata-mata, sibuk berkempen 'E-Book' sehingga tidak sedar sekolah reput," tegasnya ketika dihubungi.

Beliau yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Bukit Tunggal berkata belanja besar sebagaimana dibentangkan dalam bajet negeri tiap-tiap tahun gagal meletakkan keutamaan kepada kesejahteraan dan keselamatan rakyat.

Katanya, sepatutnya kejadian yang membahayakan keselamatan dan nyawa pelajar sekolah dapat dielakkan sekiranya pemeriksaan berterusan dibuat ke atas bangunan-bangunan yang telah sampai tempohnya.

Justeru beliau mendesak pihak yang berkenaan memeriksa semua bangunan-bangunan sekolah baik yang telah berusia, atau pun yang baru, supaya kejadian yang sama tidak berulang.

"Saya harap tindakan segera dapat diambil supaya pihak kerajaan negeri, jabatan dan agensi yang terbabit memberikan tumpuan bagi membuat pemeriksaan keatas semua bangunan-bangunan sekolah, tidak kira yang lama atau pun yang baru dibina," ujarnya.

Menurutnya banyak kejadian runtuh yang telah berlaku bukan menimpa bangunan-bangunan yang lama, tetapi bangunan yang baru dibina dan ada yang tidak sampai setahun umurnya.

| edit post

HABIS ELAUN UTK BERKHIDMAT KPD MASYARAKAT

Posted by Pemuda PAS Paka 25 January 2011 0 comments


Habis Elaun Untuk Berkhidmat Kepada Masyarakat

- hanya RM1000 untuk keperluan peribadi

KUALA DUNGUN - Elaun wakil rakyat sebanyak RM5000 kesemuanya dibelanjakan untuk berkhidmat kepada rakyat kecuali RM1000 untuk keperluan peribadi rumah tangga beliau.

Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Sura, Ustaz Wan Hassan Mohd Ramly berkata beliau terpaksa berbuat demikian kerana kerajaan Umno dan Barisan Nasional (BN) tidak memperuntukkan sebarang dana untuk wakil rakyat PAS.

"Untuk keperluan rumah RM1000, kenderaan rasmi RM1000, RM3,000 untuk program DUN, (daripada jumlah itu) RM1000 untuk pentadbiran (pejabat wakil rakyat) yang lain untuk program kemasyarakatan,

"termasuk sumbangan Tahun Baru Cina, sumbangan persekolahan, sumbangan menghadapi Ramadhan, Hari Raya Eidul Fitri, Edidul Adha, masjid, surau dan lain-lain," katanya ketika ditemui selepas program jelajah memberikan sumbangan kepada masyarakat Tionghua Dungun, sempena Tahun Baru Cina di sini semalam.

(Gambar - Ustaz Wan Hassan menyampaikan sumbangan limau mandarin kepada kaum Tionghua di Kuala Dungun semalam, sempena sambutan Tahun baru Cina)

Menurutnya, beliau terpaksa berhati-hati di dalam membelanjakan elaun yang diterimanya, kerana keperluan rakyat adalah menjadi keutamaannya.

Katanya, beliau memang sentiasa dalam kesempitan kewangan, namun bantuan dari kawan-kawan, pihak Majlis Tindakan DUN PAS, dan sumbangan orang perseorangan yang muhsinun, dapat menampung pergerakan beliau.

"Setakat ini memang (saya) terpaksa berbelanja dengan berhati-hati kerana keperluan untuk rakyat perlu diutamakan, dalam keadaan kesempitan kewangan,

"bantuan daripada orang perseorangan, daripada DUN (MTD) sendiri, ahli-ahli jawatankuasa dan orang-orang yang tidak mahu disebut namanya (membantu saya)," jelasnya apabila diminta menerangkan bagaimana beliau mengurus perjalanannya sebagai wakil rakyat,

Oleh itu, kata beliau, itulah perbezaan di antara perjuangan Islam, di mana dalam Islam pemimpin hidup secara sederhana bersama masyarakat berbanding perjuangan kepentingan diri, yang hidup mewah tanpa mempedulikan rakyat.

"Di sinilah beza bila kita berjuang di atas nama perjuangan Islam (berbanding) perjuangan kepentingan (diri), perjuangan Islam ini ialah, hidup secara sederhana bersama dengan rakyat,

"kerana Yang berhormat dalam Pakatan Rakyat ini adalah yang berkhidmat, rakyat menjadi fokus dan keutamaan," tegasnya,

Beliau mengambil kata-kata Sayyidina Omar menjadi panduannya, "apabila rakyat aku kenyang, aku yang paling akhir kenyang, apabila rakyat lapar, akulah yang mula-mula lapar".

Mengulas peruntukkan RM3 juta untuk wakil rakyat BN yang diumumkan oleh Menteri Besar, baru-baru ini beliau berkata hanya RM1 juta yang diluluskan dalam Sidang Dewan Undangan negeri Disember lalu.

Katanya, peruntukkan RM3 juta tersebut adalah peruntukkan pilihanraya,

| edit post

GENERASI KEDUA FELDA PAKA BILA BOLEH TANAH?

Posted by Pemuda PAS Paka 20 January 2011 0 comments


Hasil Perjuangan ANAK, Generasi Kedua Dapat 500 Lot Tanah

Kenyataan Media Oleh Utaz Idris Ahmad

Parti Islam Se-Malaysia PAS mengucap tahniah kepada perjuangan Persatuan Anak-Anak Peneroka Felda Kebangsaan (ANAK) yang dipimpin oleh Saudara Mazlan Aliman, Ahli Jawatankuasa Pas Pusat yang telah berjaya menampakkan hasil, sehingga memaksa Datuk Najib Tun Razak selaku orang yang menjaga urusan FELDA meluluskan peruntukan sebanyak RM8.5 juta untuk 500 lot bagi generasi kedua Felda Johor

PAS memanjat syukur kepada Allah kerana tuntutan untuk rakyat sudah di ambil berat oleh Datuk Seri Najib. Walaupun beliau mengumumkan sempena lawatan beliau ke Felda Chempelak dalam DUN Tenang. Apa yang pentingnya kerajaan sudah mula mengambil perhatian atas usaha gigih perjuangan ANAK selama ini.

Keputusan kerajaan mengambil berat masalah peneroka Felda kesan daripada kesedaran peneroka bahawa hak mereka selama ini dinafikan oleh kerajaan BN. Semuanya hasil perjuangan melalui wadah ANAK. PAS yakin keputusan ini dibuat terutama sambutan di kalangan masyarakat Felda amat menggalakkan, ditambah dengan janji 100 hari Pakatan Rakyat yang akan menghapuskan Felda Plantation yang dianggap tidak adil kepada rakyat.

PAS yakin stok penimbal Umno di Felda semakin reput, sebab itu tindakan Datuk Najib meluluskan projek di Tenang. Mungkin inilah risikan yang telah sampai kepada beliau, jika tidak generasi kedua akan beralih sokongan. PAS mengharapkan Datuk Seri Najib perlu juga mengumumkan peruntukan kepada generasi kedua selain daripada negeri Johor, kerana di seluruh negara terdapat 317 rancangan dengan bilangan 900,000 peneroka. Tidak adillah jika peneroka Johor sahaja yang dapat, kebetulan ada pilihnaraya kecil Tenang, bagaimana pula nasib peneroka yang tidak ada pilihanraya kecil.

Walau bagaimana pun PAS yakin peneroka sudah celik maklumat, terutama generasi muda Felda. Selama setengah abad hak mereka dinafikan oleh kerajaan BN. Sekarang baru kerajaan sedar untuk cakna kepada peneroka kerana BN tidak lagi boleh berada di zon selesa hasil daripada perjuangan ANAK di bawah kendalian PAS.

Ustaz Idris Ahmad
Ketua Penerangan PAS Pusat

Pemuda Paka: Generasi Kedua Felda DUN Paka, bila pulak boleh dapat Tanah tu? Ker nak tunggu Wakil Rakyat Umno Paka ni meninggal dunia? Atau, tunggu PRU nanti? Atau tunggu Najib datang Paka, buat pengumuman tersebut?

| edit post

30 RIBU JAYAKAN PAS GANTI UMNO

Posted by Pemuda PAS Paka 18 January 2011 0 comments























| edit post

UMNO SEMAKIN TERTEKAN & DALAM KETAKUTAN

Posted by Pemuda PAS Paka 14 January 2011 0 comments


MPK Buang Bendera PAS

KEMAMAN: 14 Jan: Umno dan kerajaan Barisan Nasional (BN) Terengganu kini cukup bimbang dengan strategi 'gelombang' Himpunan Kebangkitan Rakyat PAS Ganti Umno Peringkat Negeri yang diadakan di Dataran Tok Guru Kampung Geliga Besar, Chukai, di sini, esok.

Ini menyebabkan, kerajaan negeri telah menggunakan pihak berkuasa tempatan, Majlis Perbandaran Kemaman (MPK) dengan bantuan pihak polis bertindak mencabut hampir 500 bendera PAS yang dipasang oleh petugas parti di sekitar bandar Chukai dan di jambatan Sungai Kemaman.

Tinjauan Harakahdaily mendapati operasi selama satu jam itu berjalan lancar dengan kawalan sebuah kereta peronda polis dan beberapa buah kereta yang dipercayai pasukan keselamatan berpakaian preman (SB).
Pihak PAS Kemaman melahirkan rasa dukacita dengan tindakan pihak berkuasa tempatan yang disifatkan mengikut 'arahan' pimpinan Umno BN Terengganu yang bimbang dengan perhimpunan tersebut.

Program yang bermula jam 9 pagi esok melibatkan pimpinan utama Pakatan Rakyat termasuk Mursyidul Am dan Presiden PAS, Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat dan Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang serta Ketua Umum PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim.


| edit post

IJTIMA' ULAMA' DAN AL-MALA' KAWASAN DUNGUN

Posted by Pemuda PAS Paka 13 January 2011 0 comments

Himpunan Ulama' dan Al-Mala' Kawasan Dungun 2011

| edit post


Harga Barang Naik: Menteri Umno Macam Tak Pernah Bersekolah

Ketua Penerangan PAS, Idris Ahmad menyifatkan kenyataan menteri-menteri kabinet mengenai kenaikan harga barangan pengguna sejak kebelakangan ini seperti menteri yang tidak pernah bersekolah.

“Ini jawapan dari seorang menteri yang macam tidak bersekolah. Mereka ingat senang-senang ke nak bodohkan rakyat? Macamana harga barang tak naik? Anda meniaga sendirilah, baru tahu macam mana.

“Kalau barang yang sampai kepada mereka pun harga dah mahal atau lebih tinggi dari sebelumnya, macam mana mereka hendak jual dengan harga yang sama seperti sebelumnya atau lebih murah?

“Kalau nak marah kepada peniaga dan pengedar semata-mata tentulah tak adil kerana ekonomi ini seperti satu rantaian. Pengedar pula tentu akan mengambil kira harga dari kilang yang naik akibat peningkatan kos, kos pengangkutan dan sebagainya,” kata beliau ketika dihubungi.

Menurut Idris, walaupun terdapat segelintir peniaga yang mengambil kesempatan namun secara umumnya faktor utama yang menyumbang kepada kenaikan harga barang pengguna disebabkan kelemahan kerajaan dalam menguruskan ekonominya yang tidak mendahulukan rakyat.

“Memang ada peniaga yang ambil kesempatan menaikkan harga barang tapi kenaikan harga barang sekarang ini melibatkan seluruh negara. Percayakah anda harga barang naik sebab semua peniaga seluruh negara ambil kesempatan? Sebenarnya segelintir sahaja yang naikkan harga barang secara berlebihan.

Tetapi media kerajaan sengaja memberi liputan terhadap penyelewengan peniaga yang menyorokkan bekalan dan menaikkan harga di pasaran berlebihan untuk mengaburi kelemahan mereka menguruskan ekonomi yang tidak mendahulukan rakyatnya.

Idris turut menemplak kenyataan seorang Timbalan Menteri yang dipercayai merujuk kepada Timbalan Menteri Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan, Datuk Tan Lian Hoe yang baru-baru ini dilaporkan sebagai berkata bekalan keperluan pengguna seperti minyak masak mencukupi di pasaran.

“Kemudian ada pula timbalan menteri yang cakap bekalan barang keperluan sentiasa cukup di pasaran. Contohnya minyak masak dan bawang, tapi bila kita hendak beli, terpaksa keluar masuk empat, lima kedai baru dapat.

“Itu pun harga yang mahal. Bayangkan harga bawang besar boleh cecah RM5 sekilogram dari cuma seringgit lebih, lepas tu tiga ringgit lebih. Dalam masa lebih kurang setahun sahaja, sekarang dah RM5 sekilogram atau RM18 seguni berbanding sebelumnya RM5 sahaja seguni,” katanya.

Terdahulu, Menteri Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan, Datuk Ismail Sabri berkata penyelarasan harga beberapa barangan termasuk harga bahan api yang dibuat oleh kerajaan tidak memberi kesan kepada harga barangan lain

Bagaimanapun baru-baru ini beliau mengubah kenyataannya dengan mengatakan penyelarasan tersebut akan hanya memberi impak yang minima dan tidak melibatkan semua barang.

Dalam isu yang sama, Idris menyambut baik pelawaan Pakar Matematik Gunaan, Profesor Madya Hamid Yeop untuk berkongsi formula dengan mana-mana parti politik yang berhasrat memerintah negara ini bagi meringankan bebanan rakyat.

Dalam satu kajian yang dijalankan sebelum ini, Prof Hamid mendapati harga bahan api di negara ini boleh diturunkan memandangkan negara ini merupakan sebuah negara pengeluar minyak.

Dalam kajian yang sama juga mendapati oleh kerana Malaysia sebuah negara pengeluar minyak, harga minyak dalam pasaran tempatan tidak wajar ditentukan mengikut pasaran antarabangsa bagi membolehkan harga yang rendah diberikan untuk pasaran tempatan.-FMT

| edit post

UMNO ZALIM PECAT IMAM DAN BILAL

Posted by Pemuda PAS Paka 07 January 2011 0 comments


Tindakan Zalim Pecat Imam dan Bilal Berterusan

KUALA TERENGGANU - Sebaik Umno dan Barisan Nasional (Umno/BN) mengambil alih pemerintahan negeri Terengganu daripada PAS pada 21 Mac 2004, dalam masa tidak sampai tiga bulan, pihak Jabatan Hal Ehwal Agama Terengganu (JHEAT) telah mengeluarkan surat rasmi mengumumkan pemansuhan semua Jawatankuasa Masjid Mukim (JMM) yang dilantik di bawah pemerintahan PAS.

Sebilangan imam dan bilal yang telah ditauliahkan oleh Tuanku Sultan turut diambil tindakan, digantung daripada bertugas tanpa sebab munasabah dan elaun mereka turut disekat.

Usaha memecat para imam dan bilal dari kalangan penyokong PAS tidak dilakukan secara sulit atau rahsia, kerana ia bukan sekadar maklumat bisik-bisik ahli qaryah atau setakat dakwaan para pemimpin pembangkang, bahkan diakui secara terbuka oleh para pemimpin Umno/BN, termasuk oleh anggota Exco negeri bagi portfolio agama.

Pada persidangan Dun Terengganu 17 April, 2006, Pengerusi Jawatankuasa Pembangunan Islam Hadhari dan Kebajikan negeri, Dato’ Rosol Wahid bukan sahaja mengaku memecat beberapa imam dan bilal yang menyokong PAS, malah dengan bongkak mendakwa tindakan kerajaan Umno/BN itu amat wajar dan patut.

Alasan utama beliau berikan ialah para imam dan bilal terbabit tidak tahu berterima kasih kepada kerajaan BN yang telah memberi elaun bulanan di atas khidmat mereka.

“Kalau beri… (dia) kekoh (gigit), beri … kekoh, lama-lama kita enjal (terajang) jugok. Kita pun bengkeng (garang). Bagi saya kalau dak retap (tak tampar)… kita enjal,” kata Rosol.

Pengakuan itu bukan sahaja memalukan pada kekasaran bahasa digunakan, malah turut mempamerkan sifat bongkak pemimpin Umno/BN yang seakan berbangga dengan kezaliman dilakukannya.

Tindakan zalim Umno/BN memecat imam dan bilal tidak terhenti setakat itu, malah berterusan sehingga kini.

Terbaru adalah di antara tahun 2008 sehingga 2010, kerajaan Umno/BN mengakui dalam Sidang Dewan Undangan Negeri 14, 15 & 16 Disember 2010, mereka telah memecat 7 orang imam.

Soalan asal secara bertulis telah diajukan oleh Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Bukit Payung, Ustaz Mohd Nor Hamzah yang meminta penjelasan daripada kerajaan negeri, berapakah imam dan bilal yang dipecat dan apakah sebab-sebab mereka dipecat?

Jawapan yang diberikan oleh pihak kerajaan adalah; pada tahun 2008, Umno telah memecat 6 orang Imam dan seorang pada 2010..Maka..

PAS Wajib Ganti Umno

| edit post

ITIK DAN ANGSA UMNO HARGA SUKU JUTA

Posted by Pemuda PAS Paka 06 January 2011 0 comments


Kerajaan Terengganu Beli Itik dan Angsa Berharga Suku Juta

KUALA TERENGGANU - Kerajaan negeri Terengganu telah membelanjakan hampir suku juta ringgit membeli itik dan angsa demi memnuhi hasrat Menteri Besar Terengganu, Dato' Seri Ahmad Said.

Sebanyak sebelas jenis itik dan angsa kesemuanya berjumlah 101 ekor telah dibeli oleh kerajaan bernilai RM223, 750 untuk ditempat di Pulau Burung Tasik Kenyir yang dibina dengan kos RM6 juta.

Antara yang termahal adalah ;

1. Whooper Swan, angsa putih dibeli dengan harga RM5,600 seekor (Gambar Atas)
2. Red Brested Goose, sejenis itik dibeli dengan harga RM4,200 seekor ( Gambar Tengah)
3. White Swan, angsa putih dibeli dengan RM3,800 seekor
4. Black Swan, angsa hitam dibeli dengan RM3,800 seekor
5. Ashy Headed Goose, sejenis itik, dibeli dengan harga RM3,800 seekor


Jawapan bertulis yang diberikan oleh kerajaan negeri dalam Sidang DUN baru-baru ini bagi menjawab soalan bertulis yang dikemukakan oleh ADUN Bukit Tunggal, Dr. Alias Razak..Maka..


PAS Wajib Ganti Umno

| edit post

UMNO NAIKKAN YURAN PERSEKOLAHAN

Posted by Pemuda PAS Paka 0 comments


Yuran Tambahan Persekolahan Bebankan Rakyat

PETALING JAYA, 5 Jan: Ketika masyarakat di negara ini ditekan dengan beberapa siri kenaikan harga barangan pengguna, mungkin banyak ibu bapa bertambah mengeluh lagi apabila bayaran tambahan persekolahan yang dikenakan bagi sesi 2011 juga meningkat berbanding tahun lepas.

Perbandingan di beberapa sekolah rendah sekitar Selangor didapati bayaran tambahan adalah sebanyak RM36.50 berbanding tahun sebelumnya sekitar RM26.00 hingga RM28 bagi setiap pelajar sekaligus pemansuhan yuran persekolahan RM4 oleh Kementerian Pelajaran sebelum ini kurang memberi kelegaan kepada ibu bapa.

Di Sekolah Kebangsaan (SK) Bandar Sri Damansara 1 dan SK Damansara Damai 1 bayaran tambahan yang dikenakan berjumlah RM36.50 berbanding tahun lepas RM27.50.

Manakala bagi sekolah-sekolah menengah di sekitar Selangor pula, jumlah bayaran tambahan yang dikenakan juga adalah lebih besar dan berbeza-beza sekitar RM55 hingga RM75 tidak termasuk yuran tahunan PIBG.

Jumlah yang dianggap kecil dan tidak membebankan bagi sesetengah pihak mungkin menjadi keluhan kepada pihak lain khususnya golongan berpendapat rendah apabila mendapati perbelanjaan persekolahan awal tahun yang meningkat.

Lebih-lebih lagi pada masa yang sama, rata-rata para ibu bapa terpaksa menyediakan perbelanjaan untuk pakaian sekolah, buku-buku dan peralatan lain untuk keperluan anak-anak mereka mengikuti pelajaran dalam kelas.

Dianggarkan secara purata setiap ibu bapa perlu memperuntukkan tidak kurang RM300 untuk menyediakan keperluan lengkap bagi seorang anak mereka yang bersekolah dan bertambah mengikut tahap.

Pihak Jabatan Pelajaran Negeri juga telah dihubungi bagi mendapatkan penjelasan berkenaan isu kenaikan bayaran tambahan persekolahan ini namun kekeliruan timbul di kalangan beberapa kakitangan jabatan itu apabila gagal mengenal pasti unit yang bertanggungjawab berhubung isu ini.

Malahan pemanggil telah dibawa 'melawat' dari satu unit ke satu unit lain, yang rata-rata memberikan nama-nama pegawai berbeza bagi mentangani isu ini.

Seorang kakitangan di jabatan terbabit memberitahu, mereka tidak dibenarkan membuat sebarang kenyataan kepada media kecuali Pengarah Jabatan Pelajaran Negeri, Sulaiman Wak yang sedang menghadiri satu mesyuarat ketika itu.

Bagaimanapun dengan ringkas beliau juga memberitahu, bayaran tambahan di sekolah-sekolah negeri Selangor tidak diselaraskan dan bergantung kepada keperluan sekolah-sekolah terbabit..Maka..

PAS Wajib Ganti Umno

| edit post

BOLEHKAH UMNO JADI BAIK SEPENGGAL ?

Posted by Pemuda PAS Paka 05 January 2011 0 comments


SUK Selangor : Jahat Sangatkah Ker UMNO Ni?

Bagilah peluang kepada PR memerintah. Bukankah UMNO dah memerintah lebih 50 tahun di Selangor. Dah habis segala kepakaran dah ditunjukkan. Dah habis khidmat dah UMNO pamerkan. Dah banyak hasil mahsul negeri dah UMNO kebaskan. Sekarang giliran PR memerintah. Berilah kesempatan kepada kerajaan pilihan rakyat untuk mentadbir dan mengurus mengikut kemampuan mereka. Dididklah hati supaya bersabar melihat PR memerintah. Jangan jadi ayam gila mengeram!!!

Janganlah ada yang menjadi hantu raya.. menganggu dan cuba menghisap darah kerajaan yang memerintah. Tidak bolehkah UMNO-BN menjadi baik sepenggal? Agar rakyat diberi peluang untuk menilai sejauh-mana keupayaan masing-masing memerntah Sudahlah kerajaan Perak dah jadi bubur asyura, kini Selangor nak dijadikan koleh kacang???.

Pihak Pas dan PR boleh menunggu sehingga PRU 13. Mana-mana negeri yang diperintah oleh BN, mereka boleh mentadbir tanpa gangguan. Kenapa negeri-negeri Pakatan Rakyat memerintah, memerintah bak periuk diatas api.. selalu aje diapi-apikan kayu dibawahnya. Ada sahaja gangguan dan halangan. Supaya panas dan menggelegak. Ini semua macam kerja syaitan… istiqamah nak merosakkan anak adam sehingga ke hari kiamat.

Diharapkan rakyat sekarang menjadi lebih cerdik. Dapat menilai kerja siapa disebalik ini semua. Dan janganlah pihak-pihak istana pula diperalatkan oleh manusia seperti UMNO ini. Kepercayaan rakyat yang ramai ini seolah-olah dipersendakan. Akan hilang hormat rakyat terhadap institusi yang berdaulat yang dianggap sebagai payung rakyat.

Kita lihat sejak tahun 1959 lagi apabila Pas pertama kali memerintah Terengganu. Toksah cerita perangai UMNO ni sehingga jatuh kerajaan Pas di Terengganu yang baru berusia 2 tahun lebih. Kita lihat bagaimana Pas di Magerankan di Kelantan. Dan bagaimana mereka memperalatkan apasaja dan siapa saja demi kuasa mereka. Kalau nak disenaraikan dosa UMNO ini tak muat kalau kita nak sumbatkan pemimpin mereka dalam penjara di Malaysia ini.

Ubat kepada UMNO ini satu sahaja. Jangan berikan mereka kuasa. Baru mereka insaf dan bertaubat. Kalau diberi lagi kuasa memerintah.. samalah beri telor kepada hantu-raya… mengamuk sakan le. Pastikan PRU-13 nanti… masukkan mereka kedalam botol… hanyutkan ke laut china Selatan. Aman tenteramlah Malaysia tanah-air tercinta.

PAS Wajib Ganti Umno

| edit post


Minyak Naik Lagi !

Harga minyak Petrol RON97 naik lagi RM 0.10 seliter mulai 12.00 tengah malam tadi dari RM 2.30 kepada RM 2.40 seliter. Kenaikkan ini dilihat dari jangkaan kenaikan yang akan berterusan kepada RON97 yang akan mencecah harga kepada lebih RM 3.00 seliter pada penghujung tahun ini mengikut satu maklumat yang saya perolehi.

Bagaimanapun harga petrol RON 95 masih kekal tidak berubah pada RM1.90 seliter.

Selain itu minyak Petrol RON95 juga akan mengalami beberapa kali kenaikan pada tahun ini pada kadar yang belum dipastikan lagi menurut sumber yang kami perolehi juga.

Inilah hadiah tahun baru 2011 untuk seluruh rakyat Malaysia. Sekaligus membuktikan bahawa Kerajaan Malaysia hari ini yang dipimpin oleh Umno GAGAL mentadbir negara dan menjaga kebajikan rakyat Malaysia terutama penyokong dan pendokong Umno tegar..Maka..

PAS Wajib Ganti Umno

| edit post

UMNO TIPU LAGI PENGHUNI FLAT LADANG GEMILANG

Posted by Pemuda PAS Paka 03 January 2011 0 comments


Penghuni Flat Ladang Gemilang DITIPU Lagi Oleh UMNO !

Status penghuni Bandaraya Warisan Pesisir Air yang dimiliki oleh penduduk Bandaraya Kuala Terengganu bukanlah suatu kemegahan andai suasana kehidupan semakin menekan golongan berpendapatan rendah dan sederhana.

Sepatutnya pengisytiharan Kuala Terengganu sebagai Bandaraya pada pada 1 Januari 2008 daripada Majlis Perbandaran ketika itu akan membantu mempertingkatkan kualiti kehidupan penduduk, menambahbaik segala kemudahan, meningkatkan taraf sosioekonomi penduduk dan seterusnya membentuk ke arah kehidupan bandar yang lebih sejahtera.

Bukanlah perkara yang patut berlaku andai kemegahan dengan status bandaraya akhirnya memangsakan rakyat bawahan. Tambahan pula Datuk Seri Ahmad Said meletakkan slogan ‘Merakyatkan Pentadbiran dan Pembangunan’ sebagai motto kerajaan negeri.

Mudah difahami, kepentingan rakyat tentunya menjadi keutamaan bagi setiap agenda pentadbiran dan pembangunan. Disokong dengan Bajet tahunan negeri yang melebihi RM1.8 bilion, tentunya tidak sukar bagi Ahmad Said untuk memastikan janji mampu dikota.

Jangan sampai rintihan rakyat kecil di kesampingkan, nanti slogan akan tinggal slogan. Lebih malang kalau rakyat mula menyindir benarkah ‘Merakyatkan Pentadbiran dan Pembangunan’ atau lebih tepat ‘Mengkronikan Pentadbiran dan Pembangunan’?

Dilema yang dihadapi penghuni Flat Ladang Gemilang, Kuala Terenggganu adalah antara siri retetan rintihan rakyat berpendapatan rendah yang rata-ratanya terdiri dari nelayan, peniaga kecil dan pemandu teksi.

Sebahagian besar dari penduduk yang menghuni flat yang dibangunkan oleh Terengganu SEDC (Perbadanan Memajukan Iktisad Negeri Terengganu) ini adalah penduduk yang dipindahkan ekoran pengambilan balik tanah oleh kerajaan di Kampung Ladang Tok Pelam dan Ladang Mengabang, Kuala Terengganu dengan kadar bayaran pampasan yang tidak seberapa.

Keseluruhan penduduk amat menyesali kadar pampasan yang diterima hanya sebanyak RM6,000 sahaja apatah lagi dengan lokasi tanah mereka terletak di pusat bandar dan mereka telah mendiaminya semenjak turun temurun.

Faktor pertimbangan kemanusian juga mungkin tidak diambil kira apabila arahan supaya penduduk berpindah serta merta sebelum hari raya puasa yang lalu, seolah-olah bagaikan ada projek penting dan mustahak perlu didirikan segera di atas tanah tapak rumah yang telah begitu lama menyimpan suka duka memori kehidupan mereka sekeluarga.

Rayuan penduduk agar diberikan sedikit masa untuk berpindah sekurang-kurangnya selepas menyambut hari raya tetap tidak diendahkan. Malangnya sehingga hari ini belum ada sebarang projek yang bermula.

Walaupun menyedari beban yang dipikul untuk berpindah amat berat, penduduk secara paksa rela berpindah juga ke flat ini dengan janji kadar bayaran sewa sebanyak RM126 sebulan secara sewa beli. Sekurang-kurangnya suatu hari nanti unit-unit flat ini akan menjadi milik mereka dan mereka akan memiliki sebuah kediaman.

Kelegaan penghuni nyata tidak berpanjangan apabila baru-baru ini mereka mendapat sepucuk surat dari Terengganu SEDC memaklumkan bahawa semua penduduk perlu membayar sewa bulanan sebanyak RM300 dan status sewa beli flat hanya akan dilaksanakan selepas berlalu tempoh tiga tahun mereka menduduki flat, bukannya serta merta sebagaimana yang dijanjikan sebelum ini.

Penduduk sebelumnya amat berharap, dengan duit bayaran pampasan itu, walaupun tidak seberapa akan membantu sedikit sebanyak mereka memiliki kediaman sendiri tetapi segalanya hampa apabila janji dimungkiri dan mereka kini hanya berstatus penyewa dengan kadar sewa melebihi dua kali ganda dari yang dijanjikan.

RM300 mungkin murah bagi yang tinggal di Bandaraya Kuala Lumpur, Shah Alam, Georgetown, Kuching atau bandaraya-bandaraya lain tapi bukan bagi Bandaraya Kuala Terengganu yang sehingga kini masih terdengar suara-suara yang mempertikaikan kelayakannya dari segi kemudahan infrastruktur, bilangan penduduk dan jumlah perolehan hasil tahunan untuk melayakkannya bergelar bandaraya. Sesiapa pun yang pernah berkunjung ke Kota Bharu dan Kuala Terengganu tentu dengan mudah, tanpa ragu-ragu boleh menyatakan bahawa Kota Bharu lebih besar dan lebih ketara pembangunannya walaupun cuma bertaraf Majlis Perbandaran.

Apatah lagi penghuninya adalah rakyat bawahan ditambah lagi dengan peningkatan kos sara hidup yang mencengkam di segenap sudut kehidupan. Tolonglah Datuk Seri dengar rayuan dan rintihan rakyat. Jangan ulangi kesilapan sama yang dilakukan Datuk Seri Idris Jusoh.

PAS Wajib Ganti Umno

| edit post


SEDIH DAN AIB! MANGSA SIMBAH ASID DIBERI JANJI PALSU!

SATU negara tahu dan semua rakyat faham. Mereka mendengar sendiri pelancaran Tabung Kebajikan Nurul Dahyatul Fazlinda, mangsa simbahan asid di Terengganu, bulan lalu.

Tabung itu dilancarkan oleh Timbalan Menteri Pelajaran, Dr Puad Zakarsi. Pada pelancaran itu yang turut disiarkan oleh RTM yang diketuai Rais Yatim, Puad berkata kerajaan negeri telah bersedia menanggung kos pembedahan plastik bagi Nurul, ibunya Che Ku Zaimah Che Ku Awang dan adiknya.

Exco kerajaan negeri Terengganu pimpinan BN juga bersungguh-sungguh memberi jaminan mereka akan menanggung kos pembedahan itu.

Nak tahu apa berlaku semalam? Nurul dan ibunya membawa segunung harapan ke Hospital Kuala Terengganu. Kemudian mereka keluar selepas beberapa ketika berjumpa doktor. Sabarlah Nurul. Memang begini bangsa kita selalu diperlakukan.,,

Nak tahu selanjutnya? Kata ibu Nurul, doktor yang merawatnya tidak dapat berbuat apa-apa kerana sehingga KINI TIADA ARAHAN DITERIMA UNTUK MERUJUK NURUL DAN KELUARGANYA KEPADA PAKAR UNTUK MENJALANKAN PEMBEDAHAN PLASTIK!

Inilah kerajaan yang diagung-agungkan. Bagi RM1 tapi heboh sekampung. Janji menggunung tapi semua cakap kosong. Sebuah kerajaan yang cekap selepas 53 tahun tidak akan begini menjalankan kerjanya! Kerajaan yang cekap tidak akan menghampakan rakyatnya yang melarat dan sengsara!

Wake uplah woi! Jangan nak main politik tapi kerja tak reti nak buat. Mustahil doktor itu mahu melaksanakan tugasnya kalau tiada arahan diterima! Salah siapa? Tuhankah yang salah?

PAS Wajib Ganti Umno

| edit post

LAMAN WEB RASMI MB TERENGGANU 'DOK ROK CETONG'

Posted by Pemuda PAS Paka 02 January 2011 1 comments


Laman Web Rasmi MB Terengganu 'Dok Rok Cetong'

Bila setiap peringkat pentadbiran kerajaan berebut menggunakan teknologi maklumat untuk merakyatkan pentadbiran agar masyarakat dapat mengakses pelbagai perkhidmatan melalui media elektronik, nampaknya Laman Web Rasmi Menteri Besar Terengganu** amat ketinggalan semacam tidak berminat untuk mengguna teknologi terkini begini.

Sebelum ini pernah saya menulis perihal “Laman Web Rasmi Terengganu 11 Tahun Terkebelakang?” namun ianya dengan cepat ditiadakan paparan yang disebut dalam posting saya itu. Bagus dalam satu segi. Tetapi alangkah baiknya fakta tersebut diperbetulkan dari ditiadakan langsung.

Terbaru, dalam melungsuri di pagi tahun baru 2011, saya perhatikan bahawa Laman Web Rasmi MB Mat Said teramat dhaif. Apakah ianya pertanda keikhlasan minatnya dalam ICT berbanding ucapan-ucapannya (e-book lah dll). Apabila diklikkan butang akses portal beliau “Pejabat Menteri Besar” di sebelah kiri laman portal rasmi Kerajaan Negeri Terengganu kita akan perolehi paparan sebelah ini.

Jika diperhatikan, tiada apa yang terbaru kecuali satu pengumuman Majlis Khatam Program Pintar Al-Quran yang berlangsung 9 Oktober 2010 (3 bulan yang lalu).

Kemudian, apabila kita klik pula pada “Sudut YAB” dan “Perkhidmatan” kita akan perolehi paparan yang lagi mengejutkan – “Tiada Rekod Pengumuman”. Tidak ada apa-apa langsung untuk kedua-dua “page” tersebut? Takkan pejabat MB tidak ada apa-apa yang diumumkan? Di mana slogan merakyatkan pentadbiran. Ni rakyat nak tahu … ceritalah sikit program-program YAB, aktiviti ke, dan sebagainya.

Dan apabila diklik pada kolum sebelah kanan di bawah “Artikel” – pada item pertama – iatu “Majlis Pelancaran Sultan’s Cup …”, rupa-rupanya ia adalah teks ucapan beliau pada majlis tersebut. Takkanlah teks ucapan tu jadi artikel pulak. Buatlah satu butang lain untuk kumpulkan semua teks-teks ucapan YAB kita. Dan takkanlah itu sahaja atau itu yang terbaru. MB kita ni dah tak berucapkah selepas Oktober tu?

Sekali pandang macam YAB kita ni sibuk sungguh pada 9hb Oktober tu. Dan itulah sahaja hari beliau ada program/aktiviti!

Pasal ucapan beliau itu sebenarnya ada butang lain di sebelah kolum kiri – “Koleksi Ucapan”. Tetapi saya tidak hendak komenlah apabila diklik padanya kita akan dapati seperti paparan (kanan) ini. Giliran anda pulak untuk komen.

Berbalik pasal kolum sebelah kanan “Artikel”, di bawah “Majlis Perasmian …” artikel tersebut – “Projek Baru”, akan timbul lagi persoalannya. Apakah projek-projek baru yang MB rancang dan sedang laksanakan. Apakah “tanaman padi secara besar-besaran” itu sahaja?

MB Mat Said kita memang tidak sunyi dari kritikan – baik dari parti lawan mahupun di kalangan orang partinya sendiri. Bukan niat saya untuk sahaja-sahaja hendak kritik kecuali agar ianya menjadi satu titik mula untuk MB benar-benar “merakyatkan pentadbiran” dan jangan gemar “Meninggalkan Rakyat Dalam Pentadbiran” [kalau dulu pernah saya menegur agar jangan sampai slogan kerajaan Terengganu menukar slogan “Where Nature Embraces Heritage” menjadi ”The Government Embarrasses Nature and Heritage”!!!!]

Yang paling mengejutkan pagi ini, apabila melungsuri pelbagai laman rasmi agensi negeri ialah paparan berikut. Pada laman utama portal MB, klik pada “Pengumuman” di baris kuning di atas, kemudian klik pada “Bank Idea” di kolum kiri. Pastinya apa yang ingin disampaikan oleh Laman Web Rasmi MB di sini mengejutkan. Apakah itu gambaran sebenar bagi sesuatu untuk YAB MB Terengganu?


** Pastikan anda lakukan segala “klik” yang saya sebut di atas tadi segera. Mungkin nanti akan ditiadakan lagi apabila “mereka” terjaga dari tidur mereka.

| edit post

UMNO DAH KEHABISAN PELAPIS

Posted by Pemuda PAS Paka 01 January 2011 0 comments


Antara Shahidan Kassim vs Yahaya Khatib

Kononnya nak gambarkan UMNO Perlis bersatu kot! Dengan meletakkan Shahidan Kassim sebagai Timbalan Pengerusi Perhubungan Umno Perlis di bawah MB Isa Sabu. Ianya bukan mengelokkan bahkan bagi orang-ramai, ianya sebagai penghinaan kecuali Shahidan jenis burung balam… angguk aje.

Dengar khabar beliau menolak perlantikkannya untuk bekerjasama dengan MB Isa Sabu. Dengan alasan kepimpinannya lemah dan tua. Syabas kepada Shahidan. Menyuarakan dengan tegas dan berani. Sikap pemimpin yang bagus.. tetapi malangnya sudah habis musim.

Sesama Umno dan pimpinan mereka juga hairan. Yang mengumumkan hanya Setiausaha Agung Umno, Datuk Tengku Adnan. Kenapa PM Najib tidak umumkan selaku Pengerusi Umno. Sibuk sangat ke? Atau isu itu terlalu lekeh. Tak perlu libatkan Presiden? Tindakan itu dikritik oleh pimpinan Umno sendiri. Tetapi kita maklumlah Umno… berani cakap belakang ajelah.. Salah buat sepenggal je kan.. harap itu aje periuk nasik mereka.

Isu di Perlis ini sama juga di Terengganu. Shahidan dengan Isa Sabu ini umpama Ahmad Said dan Idris Jusoh. Kalau Ahmad Said dilantik Pengerusi perhubungan UMNO Terengganu buat apa dilantik Idris Jusoh. Bukan makin rapat tetapi permusuhan semakin ketat dan perpecahan semakin retak.

Kini dilantik Yahaya Khatib Mohamed. Ish layak ke? Bukankah pergeseran MB Mat Said dengan Yahaya tajam sekali. Kecualilah Yahaya jenis Pokke… tukang angguk aje. Yahya telah derhaka apabila menentang Ketua Bahagian Marang. Ketika nak dilantik sebagai EXCO mewakili kawasan Marang, tiada pilihan terpaksa jugak dilantiknya Yahaya Khatib.

Kalau nak dilantik Alias lagi parah. Lagi tajam pertembungannya dengan MB Mat Said. Selepas diberi Exco Infra akhirnya diturunkan pangkat untuk jaga Hal Ehwal Pelancongan. YB Za’aba yang sekufu dengan Pok Rosli, orang bawah kepak Mat Said, mengambil alih tempat Yahaya. Beliau tetap diam membisu. Takut nak protes.

Ketika dalam sidang DUN, Yahya selaku Pengerusi Jawatankuasa Infrastruktur dan Kemudahan Awam negeri Terengganu, menjawab isu kejadian bangunan atau pembinaan runtuh yang berlaku di negeri ini adalah satu perkara biasa. Bahkan, katanya, beliau berasa bersyukur kerana katanya ia merupakan satu rahmat kepada rakyat negeri Terengganu. Beliau berkata demikian ketika menggulung perbahasan Bajet 2010 dalam Sidang Dewan Undangan Negeri (DUN) Terengganu yang berlangsung di Wisma Darul Iman, 23 Disember, 2009 ketika menjawab soalan tambahan yang dikemukakan oleh Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Wakaf Mempelam, Haji Mohd Abdul Wahid Endut. Wahid yang bangun untuk meminta penjelasan sebab-sebab berlakunya kejadian bumbung runtuh pada Terminal Pengangkutan Awam Kuala Berang kelmarin, 21 September, 2009.

Sekadar itulah mentaliti Yahaya Khatib yang dilantik sebagai Timbalan Perhubungan UMNO sekarang. Mungkin dah puas pilih, hanya itu yang terbaik kot! Apakah Umno menghadapi pelapis kepimpinan? Kalau dilihat team Ahmad Said, semuanya merupakan kumpulan muka lama berbanding team Idris Jusoh. Tapi kalaulah Yahya Khatib pulak yang ditonjolkan… entahlah.. dok ingat ke YB Ahmad Razif ke.. Datuk Mohd Nasir Fikri ke…

Sekarang ni orang Umno dok tunggu pulak siapakah bakal Setiusaha Agung Umno. Team Idris dok galak mencanangkan bahawa Idris Jusoh bakal dinobatkan menggantikan Tengku Adnan. Kalau benar.. ish 3X lagi seronok tengok gelombang biru politik Terengganu. Kalau nak pecah kapal pun boleh le tengok…

Apapun diharapkan selepas ini Anak Pak Khatib bersuara. Kalau Shahidan lantang, takkan anak Pak Khatib diam membisu… takkan nak tukar Shahidan Khatib vs Yahaya Kassim...

PAS Wajib Ganti Umno

| edit post

BUKU JINGGA : KLIK !